Główne dzieła polityczne Kołłątaja to przede wszystkim wspomniana rozprawa Do Stanisława Małachowskiego, referendarza koronnego, o przyszłym sejmie Anonima listów kilka oraz Prawo polityczne narodu polskiego poprzedzone odezwą Do Prześwietnej Deputacji. Żądał Kołłątaj dziedziczności tronu, zniesienia liberum veto, praw dla mieszczan. Ostro protestował przeciwko tragicznej sytuacji chłopa pańszczyźnianego, domagał się dla niego wolności osobistej, ale nie wysuwał postulatu uwłaszczenia. Szlachcie, która protestowała przeciwko nadaniu chłopom wolności pod pozorem, że są oni jeszcze nieoświeceni, przypomniał, że znacznie groźniejszy jest oświecony niewolnik, gdyż rozumnie on swą sytuację i jej przyczyny i „przygotowuje zemstę dla swych dręczycieli”.
Głębokiego humanizmu dowodzą jego poglądy dotyczące układów społecznych. Pisał m.in.: „Czy biały, czy czarny niewolnik, czy pod przemocą niesprawiedliwego prawa, czy pod łańcuchami jęczy – człowiek jest i w niczym się od nas nie różni”.
Nic więc dziwnego, że postać Kołłątaja i jego myśli znane były i cenione wśród ludu polskiego i stąd zrodziła się wówczas opinia, że lud i pospólstwo idzie za księdzem Kołłątajem i „oni przemogą, bo są liczniejsi”. Te osiągnięcia, jak i niezwykła dbałość Kołłątaja o pozycję polszczyzny w szkolnictwie i życiu publicznym, wreszcie uświadomienie znaczenia języka w kulturze narodowej zdecydowały o wyborze na patrona naszej szkoły.
Do prześwietnej deputacji dla ułożenia projektu Konstytucji Rządu Polskiego
od Sejmu wyznaczonej (1790 r.)
Listy Anonima (1788-90 r.)
Do prześwietnej deputacji dla ułożenia projektu Konstytucji Rządu Polskiego
od Sejmu wyznaczonej (1790 r.)
Do prześwietnej deputacji dla ułożenia projektu Konstytucji Rządu Polskiego
od Sejmu wyznaczonej (1790 r.)